Основи соціально - громадянської компетентності
закладаються в дошкільному віці і є передумовою для подальшого розвитку
соціальної та громадянської компетентності в Новій українській школі. Державний
стандарт дошкільної освіти зазначає, що у старших дошкільників має бути сформована
соціально - громадянська компетентність.
Соціально - громадянська
компетентність – це ціннісне ставлення дитини до себе, своїх прав і прав інших,
до міжособистісної взаємодії з членами сім’ї, родини, іншими людьми,
однолітками в соціально - громадянському просторі, до культурних
надбань українського народу, представників різних національностей і культур;
здатність до прояву особистісних якостей, соціальних почуттів, любові до
Батьківщини.
Соціалізувати дошкільника – означає збагатити його
індивідуальний досвід позитивними враженнями від спільної з іншими
життєдіяльності, розвинути в нього соціальні потреби, сформувати соціальні
вміння та навички, працювати в команді, в разі потреби поступитися власними
інтересами на користь соціальної групи, товаришувати.
У
зв’язку з цим особливо актуальною
є проблема
формування соціальної компетентності особистості вже
зі старшого
дошкільного віку. Одне з найважливіших завдань педагогів та батьків, дати дітям правильне уявлення про
себе й оточуючу дійсність, навчити
взаємодіяти з соціальним довкіллям
Для
нормального розвитку кожна дитина має перебувати в розвивальному середовищі, яке задовольнятиме
потребу дитини дошкільного віку в
атмосфері любові і психологічному благополуччі та захищеності.
Важливим засобом набуття дитиною основ соціальної компетентності
визначається предметно-розвивальне середовище ДНЗ, яке надає
можливість дошкільнику використовувати свої здібності, знання та вміння стимулює проявляти самостійність,
ініціативність, творчість, колективність,
дружелюбність, зацікавленість спільною з іншими діяльністю.
Сформована
соціальна компетентність характеризує особистісну зрілість дитини, її досвід взаємодії з навколишнім світом
та є основою готовності до навчання в школі.
Сучасні
невизначені реалії, під час військового стану дещо змінюють вектор діяльності ДНЗ. Окрім
забезпечення когнітивної та
практичної складової ДНЗ стає
осередком психолого-педагогічної
підтримки, як наслідок – усі педагогічні працівники мають бути готові до надання
якісних освітніх послуг у нових реаліях,
під час підвищення рівня поінформованості щодо надання психологічної допомоги у
надзвичайних ситуаціях і в
онлайн форматі.
В
умовах війни найбільшої актуальності набувають системи комунікації з дітьми,
їхніми батьками, сім’ями,
вихователями, ефективна діяльність
яких надає можливість
передати правильну, вивірену інформацію, зробити її адресною,
отримати зворотній зв’язок.
У своїй практичній діяльності я використовую наступні засоби формування соціально -
громадянської компетентності:
·
працюю
за парціальною програмою « Вчимося жити разом», мета якої – розвиток соціальних
навичок дітей 4 -6 років;
·
метод
– спостереження для оцінки психологічного
та емоційного стану
дитини, для фіксування випадків
регресивного стану (відкатування в поведінці
та реакціях до
більш раннього віку). Цей метод доречний також у роботі
вихователів, хто як не вихователі більше спілкуються з дітьми під час їх
перебування у садку;
·
в
цьому році у своїй діяльності педагогам було запропоновано проведення
«Психологічних хвилинок» для стабілізації емоційно – вольової сфери дітей,
зняття їх тривожності та налагодженню взаємостосунків у дитячому колективі;
·
За
допомогою гри. Саме в ігровій діяльності найповніше активізується суспільне
життя дітей, адже провідна роль належить їм, а не дорослим. Під час гри вони
навчаються: виражати згоду та незгоду, висловлювати свою думку; оцінювати
погляди інших, приймати їхні пропозиції та поважати права; а також гра
допомагає дітям опановувати нові соціальні ролі, ознайомлюватися з
морально-етичними нормами поведінки та налагоджувати взаємодію з однолітками (
наприклад, вправи «Слова ввічливості», «Приємні подарунки» та ін.);
·
постійно
використовую елементи арт – терапії для налагодження взаємостосунків та
стабілізації емоційно – вольової сфери); пропоную виконати декілька нових
вправ, які ви зможете використовувати у своїй подальшій діяльності:
ü «Дмухання»
Інструкція: учасники мають намалювати на серветці пташку чи
літаючого героя і навчити його літати. Спочатку легко дмухати, а потім сильніше,
намагатись підняти пташку якнайвище.
Вік :
від 3 років.
ü «Навпаки»
Інструкція: діти малюють на аркуші те, що говорить психолог, але до гори дригом.
Вік : від
3 років
ü «Лаподруже»
Інструкція: покласти одну руку на папір та обвести. Далі поверх намальованої руки
покласти іншу рук – також обвести. Обвести зовнішній контур. Виходить
чудернацький малюнок із якого можна побачити та домалювати лаподруга. Можна
запропонувати дітям малювати такий малюнок тоді, коли вони почувають себе
самотніми або ж відчувають тривогу. Сказати, що лаподруг завжди з тобою і для
того, щоб він був поруч – потрібно лише його намалювати за допомогою своїх
долоньок. (можна розказати про нього)
Вік :
від 4 років
Отже, за допомогою цих засобів дошкільники легко та
природно опановують навички взаємодії одне з одним та суспільством. Ігри
допомагають їм засвоїти соціальні правила та норми, орієнтуватись у своїх
правах та обов’язках, навчитися емпатії тощо. Також діти навчаються приймати
вимоги соціальної групи та домовлятися, але водночас відстоювати власну думку.
Також важливо в сьогоднішній час направити зусилля як нас, педагогів, так і
батьків для зміцнення національної
ідентичності дітей як основи, яка виховує справжній патріотизм; сприяє
формуванню у дітей позитивного образу своєї країни, утверджує активні позиції
громадянина своєї країни, виховує ціннісне ставлення до своєї родини як частини
свого народу, його історії, традицій, культури.
Комментариев нет:
Отправить комментарий