Розвиток дітей з розладом аутистичного спектра (РАС) відбувається нерівномірно. Неможливо передбачити які саме труднощі й в якій сфері відчуватиме дитина в міру дорослішання. Тому починати корекційн0 - розвиткову роботу для дітей з аутизмом необхідно з раннього віку, щоб сформувати базові навички, навчити контролювати свою поведінку та емоції, накопичити досвід соціальної взаємодії.
Консультація зі спеціалістами — логопедом, дефектологом, психологом, корекційним педагогом — допоможе визначити пріоритетні завдання та розподілити їх за ступенем актуальності.
Як розпочати заняття з
дітьми з аутизмом?
На першому етапі корекційно-розвиткова робота з дітьми з аутизмом часто має одну мету — спочатку потрібно створити атмосферу довіри та можливості контакту з педагогом. В залежності від тяжкості аутистичного розладу дитини цей етап може зайняти досить багато часу. Але це необхідно для подальшої ефективної роботи. Тому спочатку заняття проходять за правилами, які ставить сама дитина. Фахівцеві важливо підлаштуватися, допомагаючи дитині; увійти до його «ближнього кола», щоб заняття стали звичним пунктом у розпорядку життя.
Тому при організації роботи з дітьми важливо продумати та підготувати все до дрібниць де будуть проходити заняття, як саме, в якому приміщенні й т. д.
Особливу увагу треба приділити обстановці, оскільки у дітей з розладом аутистичного спектру часто спостерігається підвищена чутливість до надто яскравого світла, незручних меблів тощо. Щоб закріпити позитивні емоції від навчальних занять, перші завдання треба підбирати, виходячи з інтересів дитини. Обов’язково хвалити за кожне досягнення, формуючи відчуття успішності та зацікавленості в продовженні занять.
Формат та структура
корекційно-розвиткових занять
За мірою звикання поступово можна змінювати формат заняття, привчаючи до певних правил. Корекційні заняття для дітей з аутизмом повинні мати чітку структуру та таймінг. Кожне виконане завдання відзначається спеціальним знаком – це може бути фішка, картка, магніт, похвала і т. д. Важливо звернути увагу дитини на причинно-наслідкові зв’язки «виконана дія – знак». Таким чином, дитина розуміє, що від неї вимагається. Це стосується будь-яких занять з дітьми з аутизмом, у яких фахівець очікує отримати від дитини цільову поведінку.
Цільова поведінка – це очікувана від дитини дія або реакція у відповідь на запит або завдання педагога. Щоб підкріпити таку поведінку, перед початком заняття необхідно визначити систему заохочень. Для цього можна провести тестування, що є стимулом для дитини:
• Можливість пограти
самій з улюбленою іграшкою
• Пограти разом
• Час у сенсорній кімнаті
• Фізична активність
(стрибки на батуті, гойдалки й т. д.)
• Улюблена їжа та ін.
Заохочень може бути кілька, їх можна чергувати або пропонувати нові. Головне, чітко дотримуватися правила: заохочення можна отримати після цільової поведінки.
Методики роботи з дітьми з аутизмом
В основі методики роботи
з дітьми з аутизмом доцільно використовувати
низку прийомів:
1. Заохочення. Позитивне заохочення у разі виконання очікуваної дії або поведінки та скасування заохочення у разі небажаної поведінки.
2. Втручання. Допомога на практиці з боку педагогів, батьків або однолітків з метою акцентування на доречній поведінці в певних ситуаціях.
3. Моделювання. Створення соціальних історій, гра дітей у групах, «проживання» заздалегідь можливих ситуацій, щоб накопичити досвід для використання його в реальності.
4. Підказки. Візуальні підказки за допомогою карток, жестові та фізичні підказки для покращення орієнтації в тій чи іншій обстановці та ситуації.
Прості рекомендації як
проводити заняття з дитиною з РАС
В розвитковій роботі з дітьми з РАС необхідно дотримуватися деяких правил:
1. Грайте
▪️ Діти навчаються через
гру, також через гру відбувається і розвиток мовлення.
▪️ Спробуйте різні ігри,
для того, щоб визначити яка чи які з них подобаються
дитині.
▪️ Крім того, треба підібрати таку ігрову діяльність, яка сприяє соціальній взаємодії (спів по черзі, вірші, малювання, ліпка, сюжетно-рольова гра).
▪️ Під час гри
перебувайте поруч, щоб дитина могла краще бачити та чути вас.
2. Розмовляйте з дитиною
на одній мові
▪️ Наслідування звуків та ігровій поведінці вашої дитини буде сприяти більшій вокалізації та взаємодії.
▪️ Наприклад, якщо ваша дитина відтворює якийся звук, то відреагуйте на нього таким же звуком і дочекайтеся зворотньої реакції. Можливо між вами розпочнеться «діалог».
▪️ Це також може сприяти до початку наслідування дій за дорослим щоб виконувати дії по черзі.
3. Використовуйте жести
▪️ Пояснюйте дитині речі за допомогою демонстрації, використовуючи жести та зображуючи руками. Жести та зоровий контакт можуть створювати основу для розвитку комунікації.
▪️ Використовуйте жести при спілкуванні: «дивись!» - протягуйте руку, «так!»- кивайте головою.
▪️ Використовуйте жести, які дитина легко може імітувати (плескання в долоні, протягання руки).
▪️ Також реагуйте і на жести дитини: коли вона дивиться на іграшку або вказує на неї, передайте іграшку або почніть з нею грати разом.
▪️ Дивіться або вказуйте на іграшку, яку ви хочете, перш ніж взяти її. Дитина має вчитися імітації.
4. Залиште «простір» для
мовлення дитини
▪️ Дуже важливо надати дитині безліч можливостей для спілкування, навіть якщо вона не говорить.
▪️ Коли ви ставите питання або бачите, що дитина чогось бажає, витримайте паузу в декілька секунд, дивлячись на неї.
▪️ Не треба розуміти її з полуслова та виконувати всі бажання миттєво, дайте їй можливість висловити його словом або жестом. Слідкуйте за будь-яким рухом її тіла або звуком та реагуйте на них.
5. Ставте питання
▪️ Питання - це стандартний прийом, який підтверджує, що дитина зрозуміла сказане.
▪️ На перших етапах розвитку мовлення слід використовувати питання Що? та Де?, а також питання, на які можна відповісти Так/ Ні.
▪️ Не слід ставити
питання постійно!
▪️ Також уникайте
складних питань на зразок «а яка / який цей предмет?».
6. Спростіть вашу мову
▪️ Говоріть мало та повільно, навмисно підсилюючи артикуляцію, краще щоб дитина бачила ваші губи. Це допоможе дитині більш чітко розуміти те, про що ви говорите.
▪️ Крім того, це сприяє
наслідуванню вашої мови.
▪️ Якщо дитина не розмовляє, спробуйте говорити окремими словами (якщо малюк грає з м’ячем, просто скажіть «м‘яч», «кати»).
▪️ Якщо дитина говорить окремими словами, то говоріть короткими фразами («кати м’яч», «кидай м’яч»).
7. Користуйтеся
візуальною підтримкою
▪️ Візуальна підтримка може містити предмети, малюнки та групи зображень, які дитина може використати для вираження своїх прохань та думок. Наприклад, картинка з бананом = я хочу банан; бере чоботи = я хочу гуляти.
8. Хваліть дитину
▪️ Завжди за співпрацю та увагу, навіть якщо вона не змогла зробити чи завершити завдання.
9. Будьте гнучкими
▪️ Пам’ятайте про те, що
діти непостійні.
▪️ Інколи складна поведінка може сигналізувати про перевтому або перевантаження.
▪️ Вмійте скоротити або
полегшити завдання.
Чого очікувати від розвиткової роботи?
Корекційна робота з дітьми з аутизмом – процес тривалий. У певних напрямках слід налаштуватися на те, що методи корекції доведеться використовувати постійно. І передбачити заздалегідь точний результат неможливо. Однак при регулярних і постійних заняттях можна досягти помітного прогресу в різних сферах:
• зменшити рівень
тривожності;
• гармонізувати сенсорну
недостатність/надлишок;
• прибрати чи знизити
кількість проявів небажаної поведінки;
• знизити рівень агресії
та аутоагресії;
• сформувати навички
самообслуговування та самодопомоги;
• підвищити рівень
соціальної взаємодії.
Комментариев нет:
Отправить комментарий