ДЛЯ
«ЗАЗЕМЛЕННЯ» ТА
СТАБІЛІЗАЦІЇ ЕМОЦІЙНОГО СТАНУ
ДИТИНИ
ТИ ДЕ?
Запитайте дитину «Ти
де?». Відповідь повинна починатися зі слів «Я
тут…». Далі нехай дитина опише своєї дії та відчуття, наприклад «…сиджу
на дивані, їм соковите яблуко, дивлюся у вікно на птахів».
ОРГАНИ ЧУТТЯ
Обведіть долоню або стопу
олівцем чи фломастером. Нехай дитина над кожним «пальцем» напише або намалює,
що вона любить.
Кожен «палець» стосується
одного з органів чуття, наприклад:
·
великий — смак — какао;
·
вказівний — нюх — квітка;
·
середній — дотики — вовняний светр;
·
безіменний — звук — шум моря;
·
мізинець — зір — блакитне небо.
ЛЕБІДЬ
Обведіть долоню,
домалюйте на великому пальці дзьоб так, щоб вийшла голова і тіло з крилами.
Візьміть пластилін і заповнюйте ним малюнок лебедя маленькими мазками як
пір'їнками. Навколо лебедя намалюйте
озеро — заповнюючи його пластиліном зобразіть риб, квіти. Так ви створюєте
безпечне місце для лебедя.
5-4-3-2-1
Ця вправа підходить для
дітей у випадку дезорієнтації від надмірних емоцій. Вона допоможе швидко
повернутися до реальності.
Запропонуйте дитині
наступне:
·
Роздивись навколо, знайди очима п’ять
предметів синього кольору і назви їх.
·
Прислухайся, назви чотири різних звуки.
·
Торкнись трьох різних поверхонь, опиши,
які вони на дотик.
·
Принюхайся, назви два запахи, які
відчуваєш.
· Скуштуй щось і опиши смак (можна випити трішки води та описати її смак).
РОСЛИНА
У цій вправі важливий
образ рослини, яка приживається в новому місці — пускає коріння, звикає до
землі, розправляє листочки, набирає силу.
Можна скласти казку про
Зернятко, яке вирушило подорожувати; Квітку, яку пересадили в інший горщик; чи
Деревце, яке приживається в лісі.
З пластиліну чи інших
матеріалів створіть разом з дитиною її героя. Нехай він/вона мають очі, ніс,
рот.
Запитайте у дитини: як почувається рослина? Чим можна їй допомогти? Разом побудуйте навколо неї красивий і надійний паркан, оселіть поруч Фею або Ангела, зліпіть Дорослого Друга, який захищатиме рослину. Продовжувати казку потрібно стільки часу, скільки вона цікавить дитину – тиждень, місяць, два, поки рослина не «вкоріниться» міцно і безпечно на новому місці.
БУДІВНИЦТВО
Будуйте разом з дітьми
халабуди з підручних матеріалів, сидіть на підлозі під ковдрою, малюйте
будинки, грайте в хованки.
Такі ігри дають відчуття
кордонів та захисту
ДЛЯ ПОДОЛАННЯ СТРАХУ
МЕТОД
ЕКРАНУ
Ми можемо самі керувати
своїми спогадами.
«Уяви екран та пульт. Уяви
негативний спогад на екрані. Що
ти бачиш? Яке зображення: кольорове чи чорно-біле?
Зупини кадр. Запусти
знову.
Перемотай швидко, потім
подивися, як кадри йдуть у зворотному
порядку.
Тепер перемотай повільно
вперед, збільшуй швидкість.
Зміни кольори. Зроби
зображення нечітким і розмитим.
Зміни контраст так, щоб
воно зникло. Тепер вимкни цей екран».
ВИГАДАНИЙ ГЕРОЙ
Запропонуйте дитині
уявити будь-який її спогад. Потім попросіть дитину
додати до нього героя,
який дуже сильний і зможе допомогти дитині
в цій ситуації.
Запитайте, як змінилася ситуація, чи подобається вона
їй тепер.
МІЙ ДОСВІД
Покажіть дитині, що іноді
відчувати страх нормально. Поділіться з
нею досвідом, як ви справляєтеся зі своїм страхом. Скажіть, що іноді ви теж
боїтеся. Частіше говоріть фрази «Я з тобою», «Ми разом»,«Я люблю тебе», «Давай
я обійму тебе».
МАЛЮНОК СТРАХУ
Запропонуйте дитині
намалювати її страх. Якого він розміру, кольору, на дотик? Що він хоче?
Запропонуйте зробити його кумедним, аджестрахи дуже бояться, коли з них сміються.
Яким він став після цього? Нехай дитина домалює те, що може побороти цей страх.
Вкінці можна порвати листок та викинути, замочити в воді, спалити (під наглядом
дорослого).
ІГРИ ДЛЯ РЕЛАКСАЦІЇ
ДОЛОНЬКА-ПРОМІНЬ
Домовтесь з дитиною, ніби
ваша рука — це сонячний промінь. Торкайтеся цією долонею різних частин тіла
дитини, нехай вона відчує, як тепло та сонячне світло наповнює і розслабляє.
МОРОЗИВО
Запропонуйте дитині
пограти в морозиво. «Ти — морозиво, тебе тільки-но дістали з холодильника.
Морозиво тверде, як камінь. Твої руки напружені, твоє тіло крижане. Але ось
пригріло сонечко, морозиво почало танути. Твоє тіло, руки, ноги стали м'якими та
розслабленими. Ти танеш, танеш і перетворюєшся на молоко».
СУХИЙ ДУШ
Запропонуйте дитині пройти через «сухий душ». Скажіть щось на кшталт: «Відчуй, як різнобарвні струмені торкаються твого обличчя та рук. Всі печалі, образи, нудьга і смуток залишаються позаду. Ти заряджаєшся бадьорістю, активністю, радістю. Цей заряд гарного настрою збережеться у тебе надовго».
ГРИМАСИ
Попросіть дитину зробити
гримасу. Нехай вона уявить, що хоче когось налякати. Можна видавати звуки. Ця
вправа значно серйозніша, ніж здається, вона не тільки, щоб розсміятися. Коли
людина рухає очима чи активно залучає міміку, це впливає на роботу черепно - мозкових
нервів. Така вправа допомагає повернути спокій, оскільки знижує напругу
симпатичної нервової системи.
ІГРИ ДЛЯ РЕЛАКСАЦІЇ
ОЧІ В РІЗНІ БОКИ
Рухайте очима в різні
боки: вверх, вниз, прямо, а потім повільно праворуч до упору й затримати погляд
в цій точці. Потім знову вперед, ліворуч і затримати в крайній точці. Тоді
знову прямо.
Ця вправа залучатиме
блукаючий нерв та сприятиме розслабленню. Якщо дитині важко концентрувати
погляд, можна приваблювати його звуком.
СПОНТАННЕ МАЛЮВАННЯ
Увімкніть в приміщенні
тьмяне світло, приємну тиху музику та запропонуйте дитині намалювати будь-що,
зробити аплікацію. Спонтанне малювання знімає психологічне напруження,
актуалізує почуття міри — дитина зупиняється, коли розуміє, що експериментувати
вже достатньо. Її почуття відіб’ються на папері.
ВПРАВИ ДЛЯ ПОЗИТИВНОЇ
УЯВИ
БЕЗПЕЧНЕ МІСЦЕ
Спробуйте разом уявити безпечне місце та опишіть його. Нехай дитина розкаже, яким вона його уявляє — що і хто там є, як дитина почувається в цьому місці, чим займається. Спробуйте залучити органи чуття: що дитина бачить, відчуває на дотик, на смак, на запах, на слух у цьому місці. Скажіть дитині, що у ситуації, коли їй буде страшно або некомфортно, вона завжди може подумки переміститися у це місце.
БЕЗПЕЧНІ ЛЮДИ
Нагадайте дитині про
позитивний минулий досвід, родину та друзів. Обговоріть плани щодо майбутніх
зустрічей з близькими людьми у безпечних умовах.
РОЗКЛАД
Для будь-якої дитини,
особливо малюка, який пережив стрес, важлива зовнішня передбачуваність і
визначеність. Для цього потрібен режим дня зі зрозумілою для малюка структурою.
Все, що можна запланувати з дитиною — плануйте ретельно, обговорюйте розклад на
день/тиждень, записуючи всі події
яскравими фломастерами на
аркуші паперу. Намагайтеся дотримуватися складеного графіка.
ЛІНІЯ ЖИТТЯ
Покладіть на підлогу
довгу нитку, мотузку або гірлянду. Розкладіть вздовж неї відмітки-символи (будь-які
предмети). Кожна відмітка —рік життя дитини.
Дитина стає на початку
шляху і починає робити кроки по мітках. Ось їй один рік: можна присісти, попроситися
на ручки, зобразити немовляти. Ще крок, їй вже два. Тепер дитина ходить і
розмовляє — можна прочитати віршика або згадати сімейний жарт з того періоду
життя.
Кожен крок зустрічайте
радісними вигуками і привітаннями:
«О! Як ти виріс! Я тобою
дуже пишаюся!»
БІЛИМ ПО ЧОРНОМУ
Запропонуйте дитині
малювати білою фарбою на чорному листку паперу чи картону. Малювати можна що
завгодно, на будь-які теми.
Так з темряви страху і
невідомості проступить нове, світле майбутнє.
ІГРИ НА ВІДРЕАГУВАННЯ
АГРЕСІЇ
Щоб вивільнити агресію,
можна битися подушками, бігати, кричати, шматувати папір і робити з клаптиків
«фонтан», ліпити з глини/пластиліну, малювати пальчиковими фарбами, грати в
піску. Корисно також стрибати, ходити на п'ятах
та навшпиньки по черзі. Це знімає напругу, дає можливість відчути опору на
стопу.
ПОДУШКА
Запропонуйте дитині
вибити пил з подушки: «Наша подушка стала запиленою. Допоможімо їй стати чистою
і пухнастою». Вибиваючи подушку, дитина знімає м'язову напругу.
РЕДЬКА
ТА ОГІРОК
Діти передають по колу
м'яч, називаючи один одного різними необразливими словами. Це можуть бути назви
дерев, фруктів, грибів, квітів. Кожне звернення обов'язково повинно починатися зі
слів «А ти...», наприклад «А ти — морквина». У завершальному колі учасники
обов'язково говорять своєму сусідові щось приємне, наприклад «А ти моя
радість!»
ДИХАЛЬНІ ВПРАВИ
АНТИСТРЕСОВЕ ДИХАННЯ
Повільно вдихайте через
ніс (на рахунок 1-2-3-4). На піку вдихання затримайте дихання (на 1-2), після
чого зробіть видих через рот якомога повільніше (на 1-2-3-4-5-6).
Це заспокійливе дихання.
Постарайтеся уявити собі, що з кожним вдихом і тривалим видихом ви поступово
позбавляєтеся напруги, ніби «видихаєте її через трубочку».
Виконуйте вправу 5-10
разів.
КВІТКА ТА СВІЧКА
Нехай дитина уявить, що
глибоко вдихає аромат улюбленої квітки. А
видихаючи складає губи трубочкою, наче задмухує свічку.
МАЛЕНЬКИЙ ЗАЙЧИК
Запропонуйте дитині уявити, що вона — маленький зайчик, який дихає так: три швидких вдихи через ніс і довгий видих через рот.
Комментариев нет:
Отправить комментарий