Мета: проінформувати батьків про
особливості культури взаємодії з дітьми дошкільного віку та вплив дитячо - батьківських
стосунків на особистісний розвиток малечі.
Спілкування
можна вважати універсальним методом виховання. Завдяки йому людина
стверджується в житті, впливає на когось і сама перебуває під впливом інших,
отримує інформацію про навколишній світ і захищає себе. До компонентів
(складових) спілкування між батьками і дітьми насамперед належать такі:
зворотній зв’язок, взаємна повага, уважне слухання, активне слухання,
відвертість, розуміння, обов’язки, різноманітність, запобігання припущення,
виразність. Спілкування з дітьми дошкільного віку доцільно базувати саме на
них.
Важливим
фактором взаємин батьків і дітей є високий рівень їхнього взаєморозуміння, для
встановлення якого необхідна здатність розуміти одне одного, вміння бачити за
зовнішньою стороною поведінки її істинність — мотиви дій, висловлювань,
емоційних реакцій.
Особливості
стосунків батьків і дітей, пов’язані з рівнем їхнього взаєморозуміння, формують
і специфічний стиль спілкування між ними. Деякі батьки будують стосунки з
дітьми на довірі й повазі. Інші вважають, що не обов’язково переконувати дітей
у правомірності своїх вимог. У першому випадку формується дружній стиль
спілкування, який ґрунтується на проханні, пораді, доброму гуморі,
підбадьорюванні, тобто такий, який сприяє формуванню в дітей почуття власної
гідності, розвиває максимальну самостійність і доброзичливість; у другому — складається
наказовий (командний) стиль спілкування, який проявляється в безапеляційному
тоні, вимогах безумовної слухняності, у надмірній різкості, залякуванні тощо.
Він формує скритність, безініціативність, озлобленість, жорстокість, низький
рівень людської самоцінності, звичку до сліпої підкори.
Кожний із цих способів
спілкування впливає на емоційний стан дітей.
Якщо доброзичливість і делікатність між батьками й дітьми створюють хороший
настрій, прилив енергії, то
командний стиль викликає образи, роздратування, зниження загального життєвого
тонусу, пригнічений настрій. Від культури і стилю спілкування залежать і
виховні можливості сім’ї. Позитивні емоційні контакти батьків із дітьми
полегшують виховний вплив на них, негативні — ускладнюють. А загалом спілкування
між батьками й дітьми здебільшого має педагогічні засади і ґрунтується на
духовному контакті. Без душевної спорідненості, як правило, виховання не буває.
В основі духовного контакту лежить спільність прагнень: батьки (як і діти)
хочуть, щоб їх любили.
Важливим
моментом у налагодженні сімейних стосунків є розуміння дорослими того, що права
та обов’язки дітей і батьків у сім’ї взаємно доповнюють одне одного, але не
збігаються. Ось чому мати з батьком мають обережно й тактовно застосовувати
свій авторитет, поступово переходячи від прямого впливу на дитину до формування
в неї з її дорослішанням дедалі більшої незалежності й самостійності.
Засвоєні в
дитинстві норми співжиття становлять підґрунтя особистої поведінки людини та її
стосунків з іншими. Отже, первинна соціалізація, яка відбувається в родинному
колі, полишає слід на все життя. Якщо ж діти не отримують правильних
орієнтирів, не привчаються турбуватися про інших, зокрема про своїх батьків,
які дали їм життя, виростили і виховали, тоді виникає ще одна педагогічна
проблема сім’ї — байдужість і навіть неприязнь дітей до своїх батьків.
Комментариев нет:
Отправить комментарий